ILMU YANG BERKAT

Assalamualaikum w.b.t dan Salam sejahtera.

Bila anda ditanya,apakah itu BERKAT?

Mungkin ramai yg akan jawab, SEPAKAT membawa BERKAT.

Ataupun, REZEKI yang BERKAT,benda sikit pun rasa macam banyak. Makanan contohnya. Mahupun lain-lain benda yang berkaitan dengan rezeki.

Mungkin juga ada yang akan menjawab UMUR yang berkat. Atau jika di’simple’kan lagi, MASA yang berkat. Ada sesetengah orang,hidup sebentar sahaja di dunia pun, macam2 manfaat boleh diberikan kepada org lain. Orang lain boleh rasa kehadirannya. Ada sesetengah orang pula, bak kata orang,”takde die kat dunia ni pon takpe”. 24 jam sehari, ada orang yang mampu lakukan pelbagai benda, dan ada pula orang yang bertanya pada dirinya sendiri,”apelah yang aku dah buat dalam sehari ni?”

Dalam konteks kita sebagai pelajar, apa yang selalu ditekankan ialah ILMU yang BERKAT.

Anda semua tentu sahaja pernah mendengar kisah tentang seorang budak yang takde lah berapa pandai sangat. Tapi oleh kerana student tu tak pernah ponteng kelas, selalu buat homework, dengar kata guru, tak pernah merungut, natijahnya, pelajar itu cemerlang dalam studies. Kalau tidak gemilang pun, natijah yang sesuai dengan pencapaian peribadinyalah.

Selalu juga kita mendengar tentang seorang pelajar yang senantiasa terbilang. Setiap kali peperiksaan dalaman di sekolah, selalu sahaja di tangga yang teratas. Namun, pada akhirnya, bila waktu exam (UPSR contohnya), lari jauh,tersasar keputusannya daripada apa yang diharapkan. Dan bila direfleks semula, "ohhh, dulu aku pernah mengumpat cikgu ni” , "ohh, dulu aku pernah tak siapkan homework cikgu ni,ye laa,cikgu ni macam tak garang je” dan mungkin juga, "ohhh, dulu aku pernah nak mencabar ilmu cikgu ni” dan sebagainya.

Perlu untuk kita sedari,untuk mendapatkan ilmu yang berkat, BUKAN hubungan antara kita sebagai pelajar dengan seorang guru sahaja yang perlu dijaga.

Hubungan kita sebagai anak kepada kedua ibu bapa,

Hubungan kita sebagai rakan kepada rakan-rakan kita yang sama-sama menuntut ,

Hubungan kita sebagai hamba dengan penciptanya ,lagi-lagi lah perlu diberi perhatian.

Itu antara tanggungjawab yang paling simple . Mungkin bagi sesetengah daripada kita, ada yang sibuk dengan komitmen lain. Kalau di sekolah, mungkin sibuk dengan kerja2 pengawas, ataupun sibuk dengan komitmen sebagai atlit sekolah. Kalau di peringkat yang lebih tinggi pula, sibuk dengan mana-mana persatuan,anjurkan itu, anjurkan ini. Namun, itu semua tidak boleh dijadikan alasan untuk kita tidak settlekan hak yang paling asas (seperti tiga perkara yang disebutkan di atas).

Hubungan kita sebagai anak. Sejauh mana kita sedar betapa susahnya ibu dan bapa mencari rezeki utk pastikan kita semua dapat pendidikan yang terbaik? Dan selepas itu, kita insaf dan berazam untuk membalas semula jasa mereka itu. Sejauh mana kita sedar penatnya dan kerapnya ibu bapa kita menadah tangan, bersujud,memohon pada ALLAH agar anak-anaknya menjadi insan yang berguna? Dan adakah kita turut sama, sentiasa berdoa,menangis agar ibu bapa kita sentiasa diberi rahmat oleh ALLAH? Sejauh mana kita menghargai segala concern yang ditunjukkan oleh ibu bapa kita,walaupun kita rasa sudah cukup besar untuk dimanja-manjakan. Atau adakah kita rasa rimas, mahu memberontak? Sejauh mana anda ingat dan mendoakan mak ayah anda?

Sudah settlekah hubungan anda sebagai seorang anak kepada kedua-dua orang tuanya??

Hubungan anda sebagai rakan kepada rakan-rakan yang lain. Sejauh mana anda sedar di saat anda mendapat A dalam semua subject, teman yang anda selalu bersenda- gurau, terduduk lesu dengan berlambak-lambak C atau D dalam exams? Sejauh mana inisiatif anda untuk membantu rakan itu untuk at least mendapat gred yang lebih baik daripada itu? Ataupun sejauh mana anda ada kelapangan dada dan keterbukaan hati utk spendkan sedikit masa anda,menghulurkan bantuan andai dipinta, menenangkan rakan itu andai dia putus asa, sedangkan dalam masa yang sama,anda pun tidaklah mempunyai keyakinan yang cukup tinggi utk dpt result yang mantap.

Maka, sudah settlekah hubungan anda sebagai seorang rakan kepada rakannya yang lain?

Hubungan anda sebagai seorang hamba dengan penciptanya. Cuba fikir balik. Banyak mana masa yang kita spend utk menelaah?banyak mana pula masa yang kita spendkan utk mengembalikan segala benda yang kita study itu kepadanya? Sebanyak mana pula masa yang kita ada untuk ke kelas tuisyen, tapi untuk ke majlis-majlis ilmu yang membawa kita kepada mengingati ALLAH, ohhh, berat sungguh rasenye. Sejauh mana kita boleh stay up untuk setiap malam? Sedaya mana pula kita mampu spendkan masa utk bangun, tunaikan ibadat malam? Setinggi mana keyakinan /tawakkal kita kepada ALLAH? Sedangkan kita tahu semua perkara itu, kalau ALLAH kata terjadilah,maka terjadilah.

KITA TAKKAN TAHU…

Mungkin segala 5A yang kita peroleh dalam UPSR itu sebenarnya bukanlah hasil usaha kita menghafaz buku-buku revision yang ada, tapi merupakan BERKAT doa seorang guru yang sentiasa kita tunjuk rasa hormat dan kasih padanya.

KITA TAKKAN TAHU…

Subjek Sains yang biasenye kita peroleh B/C, dan tiba-tiba dalam UPSR, kita peroleh A itu sebenarnya merupakan BERKAT doa seorang rakan yang pernah ditolong, meskipun pada kita, “alahai,ape je lah yang aku dah ajar kat kawan aku tuh”

KITA TAKKAN TAHU,

Di saat kita rasa , “aku tak habes study lagi nih, harap2 untuk exam kali ni,masuk lah soalan yang betul2 aku dah faham dan yg aku boleh jawab dengan baik” dan akhirnya harapan itu menjadi kenyataan, lantaran BERKAT doa dari ibu bapa anda yang memohon agar urusan anaknya sentiasa dipermudahkan ALLAH.

Dan juga KITA TAKKAN TAHU…

Saat kita sudah hilang keyakinan terhadap diri seratus peratus, buntu dan hilang arah, ALLAH beri petunjuk kepada kita, untuk dapatkan kembali semangat yang telah hilang ,dan semuanya kerana BERKAT kekuatan yang telah kita kumpul sebelum itu ; melalui ibadat malam dan bacaan quran .

KITA TAKKAN TAHU…
KITA TAKKAN TAHU…
KITA TAKKAN TAHU.

“Salah satu daripada petanda ilmu yang berkat adalah apabila seseorang itu dengan bertambah ilmunya, semakin mulia akhlaknya dan semakin bertakwa dia kepada Allah”
Sama-samalah kita refleks balik diri kita….

Wallahua’alam.


Dipetik dari http://edu.iluvislam.com posted by strawberry_ungu.

0 comments: